Jaargang 2 - nummer 8 - December 2019

Voor u staat weer een nieuwe "Rondom de Green" klaar met nieuwtjes, tips en zaken die spelen binnen onze golfvereniging. Veel lees plezier!

Redactie: Koos Musman

Het bestuur, de RH&C, de Activiteitencommissie en de baaneigenaren wensen iedereen:
             prettige Kerstdagen

Een sfeervolle jaarwisseling

Het allerbeste voor

Tekst van de maand:

Naar je werkkleding wijzend een bank instappen en zeggen ‘dit is een overall’,

Is nooit grappig!

Soms zit het tegen - en meestal toch wel!

Bij elke golfspeler zijn er momenten dat het iets minder gaat.
Bedenk dat het voor sommige nog minder gaat en denk na voordat u ook zo reageert.
Bekijk de link en aanschouw anderen die ook even in een dip zitten

Herhaling

Ook voor maandag 23 en dinsdag 24 december hebben we weer een leuke actie. Op maandag voor de dames middag en op dinsdag voor de heren middag:
• 9 holes spelen op de grote baan
• Inschrijfgeld €1,=
• Leden Par 3 baan mogen free vrij deelnemen.
• Extra leuke prijzen (nr’s 1 t/m 3)
• Voor elke birdy ontvangt de speler een vogelhuisje.
Beide dagen om 12.45 aanwezig zijn voor de flightindeling.
Dit alles wordt aangeboden door de baaneigenaren Wilmy en Toon in samenwerking met de Activiteitencommissie.

Sponsoren

Als activiteitencommissie reiken wij prijzen uit, die we bekostigen o.a. uit het inschrijfgeld van toernooien.
Daarnaast hebben wij ook nog enkele sponsoren, die onze vereniging een warm hart toe dragen.
Eén van de sponsoren is:
Artisan print, uit Valkenswaard van Bart v.d. Maat
Hartelijk dank voor de bijdrage.

De traditionele nieuwjaarsreceptie van de
golfbaan is dit jaar op
zondag 12 januari
vanaf 13.00 uur.
In hole 19

Vogelhuisje

In de vorige uitgave hebben we aangegeven dat we voor elke BIRDY tijdens onze zaterdag club- competitie, naast de Birdybal, ook een vogelhuisje gaan uitreiken.
Op onderstaande foto het bewijs van het eerste vogelhuisje geplaats op een boom bij hole 4.
Hopelijk volgen er nog velen!

Beste golfvrienden,

2 Weken geleden reden wij een lekke autoband op de zandweg naar de golfbaan Dat was heel vervelend. We hoorden, dat er meerdere golfers hetzelfde probleem hebben gehad. Nu kunnen we blijven mopperen, dat lost niets op. Ik heb de Gemeente Eersel een brief gestuurd, en mevr. Coolen belde mij een week later terug. Na een lang gesprek adviseerde ze mij om bij een lekke band, eventuele schade aan de auto, of kuilen in het wegdek, te schrijven en/of te bellen met de Gemeente Eersel t.a.v. mevr. Maartje Coolen.Tel.0497-531324. Laten we proberen er samen iets aan te doen, en hopen dat we de winter schadevrij doorkomen.Veel golfplezier ! Joke en Cees van der Steen.

Dames en heren middag

Zoals de meeste wel weten organiseren we op maandagmiddag onze damesmiddag en op dinsdagmiddag onze herenmiddag. Door Wilmy was er een extra dementie toegevoegd aan beide speeldagen voor de verjaardag van St. Nicolaas. De inleg (normaal €1,=) was nu een chocolademunt. De winnaar van de middag kreeg dan ook de jackpot, gevuld met alle ingelegde munten. Daarnaast kregen de winnaars ook nog een Wijnpakket (dames) en een bierpakket(heren) aangeboden door de golfbaan. Voor beide dagen kwam de jackpot veel hoger uit dan de aantal deelnemers, aangezien sommige complete netjes met munten deponeerde in de jackpot. Het aantal deelnemers oversteeg alle verwachtingen, omdat ook de PAR 3 spelers gratis mochten spelen op de grote baan. Dit was wederom een geslaagde activiteit, waarbij wij hopen dat er steeds meer dames en heren gaan deelnemen. Bij de dames was uiteindelijk Marjan Thijssen de winnaar en bij de heren Rinus de Brouwer die de jackpot mee naar huis nam.

Peter komt thuis na een partij golf met Piet, vraagt zijn vrouw: “Waarom speel je nooit met Rob?”
“Zou jij willen spelen met iemand die vloekt als hij een hole mist, knoeit met de puntentelling, met zijn clubs gooit en de bal verlegt?” vraagt Frank.
“Nee absoluut niet”, zegt ze.
Waarop Frank zegt: “Rob dus ook niet.”

Kerst toernooi

Zondag 22 december organiseren we weer ons traditionelen Kerstpakketten toernooi. Deelnemen??? Schrijf in via het OGS of informeer bij Hans van Hest, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Wereldhandicapsysteem

in 2021 wordt het World Handicap System (WHS) ingevoerd in Nederland .Dit nieuwe systeem gaat in 2020 gelden, de R&A en de USGA hebben er door de jaren heen gezamenlijk voor gezorgd dat de regels voor het golfspel en de amateurstatus voor iedereen het zelfde zijn geworden. Maar er zijn wereldwijd nog wel 6 verschillende handicapsystemen in gebruik die elk op een verschillende wijze de handicap van spelers berekenen.
Het doel van een handicap is dat deze de speelsterkte van spelers reflecteert. Om te zorgen dat dit overal ter wereld met de zelfde systematiek gebeurt, is het initiatief genomen om een World Handicap System (WHS) te lanceren. Het gebeurt ook omdat de hedendaagse speler veel vaker in het buitenland golf speelt ; met het WHS heeft iedere golfer een handicap die op de zelfde manier bepaald is en die dus ook overal geaccepteerd word.
Het World Handicap System zorgt er zo voor dat:
1) Golfers van verschillende niveaus uit alle landen op een eerlijke manier met elkaar wedstrijden kunnen spelen ,op elke baan ter wereld;
2) Men nooit meer hoeft uit te leggen onder welk handicapsysteem een handicap tot stand is gekomen, omdat het voor iedereen het zelfde is.
Een bijkomend voordeel van een wereldhandicapsysteem is dat het gemakkelijker wordt om golfdata uit verschillende landen te vergelijken en te evalueren.

Waarom voert Nederland het WHS pas in 2021 in ?

Nederland heeft heel bewust voor 2021 gekozen. Deze keuze maakt het mogelijk om voldoende tijd te hebben om de juiste technische oplossingen aan te leveren die banen ,clubs en softwareleveranciers nodig hebben voor de verwerking van scores.
Daarnaast wil het NGF ( onder meer aan de hand van testsmet clubs) goed begrijpen wat de effecten voor de Nederlandse spelers zijn, zodat we de spelers en de clubs goed kunnen informeren over wat er kan gebeuren wanneer een EGA-handicap omgezet wordt naar een WHS-handicap. Omdat beslissingen over de details van de WHS pas eind 2019 genomen worden ,wordt invoeren van het WHS per 1 januari 2020 door het NGF niet haalbaar geacht.
In 2020 gaat er door het NGF een handicapsymposium gehouden worden waar de leden van onze Regel & Handicap commissie aan deel zullen nemen om de leden en de club op de hoogten te brengen van deze veranderingen. Jullie horen van ons zo gouw er meer duidelijk is.
Namens de R&H commissie ,
Bart Grijseels

Wij willen alle golfers nog wijzen op de volgende Lokale regel( local rules)

Gebied kwetsbaar milieu(GKM)
Rechts van Hole 2 (11) en hole 3 (12) zijn laterale waterhindernissen aangegeven met rode palen met groenen kop en geeft een GKM gebied aan.
Het is verboden dit gebied te betreden, of er vanuit te spelen, de speler moet het gebied ontwijken met een strafslag.
We hopen dat een ieder zich houdt aan deze regels we zullen als Marshalls er extra op letten dat deze regels worden gehandhaafd.